De voordelen van fermentatie

Ik kan tenminste zeven redenen bedenken om te fermenteren. Bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van:

  • Smaak
    Fermentatie geeft een specifieke smaak. Sommigen vinden het meteen lekker, anderen leren het waarderen. Een gefermenteerd ingrediënt kan een gerecht echt smaakvol verrijken.
  • Gezondheid
    Behalve de voedingsstoffen uit het beginproduct bevat het daarnaast probiotica, enzymen, vitaminen en antioxidanten die we normaliter vaak onvoldoende binnenkrijgen. Fermentatie vergemakkelijkt de verteerbaarheid van eten. Ook worden bepaalde voedingsstoffen beter beschikbaar voor het lichaam.
  • Het bereidingsproces
    Het is leuk en leerzaam om te maken, af te wachten, de verandering te zien / ruiken / proeven en het ziet er vaak nog leuk uit ook.
  • Houdbaarheid
    Door fermentatie worden etenswaren langer houdbaar. Een kool kun je misschien enkele weken bewaren in de koelkast voordat deze gaat bederven maar zuurkool kan zomaar een jaar lang goed blijven. Of misschien wel langer.
  • Prijs
    Het is goedkoop. Een potje gefermenteerde worteltjes heb je voor de prijs van wortelen, water en wat zout en dat is voor minder dan een euro.
  • Duurzaamheid
    Voor bepaalde fermentaties hoef je alleen afval te gebruiken zoals appelschillen en klokhuizen voor appelazijn of het hart en de schil van ananas voor tepache.
  • Kwaliteit / Eerlijkheid van het product
    Je weet wat je eet want je hebt het zelf gemaakt.

Er valt zoveel te ontdekken en te proeven. Zuurkool kennen we allemaal, maar wist je ook dat er andere gefermenteerde kool-varianten zijn? De Salvadoriaanse curtido bijvoorbeeld met rode peper, wortel, oregano en ui. Of de pittige Koreaanse variant kimchi.

Er valt meer te fermenteren dan alleen groente. Je kunt ook je eigen azijn of mosterd maken, of heerlijke dranken zoals komboecha of melkkefir, maar ook je eigen wijn. Of fermenteer granen en maak daar gezonde drankjes van of bak een zuurdesembrood. De mogelijkheden zijn talloos!